زگیل(تبخال) آلت تناسلی:علت و درمان

xb846f99f0d80731e076008a94106caa7.jpg.pagespeed.ic.UowkxNn7-t

زگیل تناسلی یک نوع عفونت پوستی است که در اندام های تناسلی و ناحیه مقعد همچون غشای مخاطی راست روده، گردن رحم و واژن ایجاد می شود. زگیل  یا تبخال تناسلی یک بیمار واگیردار است که در ادامه به بخش های خارجی اندام های تناسلی یا نواحی اطراف مقعد سرایت کرده و باعث ضخیم شدن بافت پوششی آن می شود. این شرایط در هنگام آمیزش جنسی باعث انتشار عفونت ویروسی پاپیلوم انسانی می گردد که عامل اصلی ایجاد زگیل های تناسلی است. این بیماری معمولاً یک عفونت خوش خیم است، هر چند تغییرات بدخیم نیز در این حالت گزارش شده که به انواع خاص این ویروس مربوط می باشد.

پزشکان کلینیک سیب سرخ در ابتدا برای تشخیص نوع زگیل (تبخال) تناسلی تست پاپ اسمیر انجام می دهند. سپس با توجه به نوع آن در ابتدا دارو و سپس از روش های درمانی دیگر مانند فریز کردن، لیزر، و جراحی استفاده می کنند.

علت ها و دلایل

زگیل تناسلی، مشابه سایر انواع زگیل، در نتیجه انواع مختلف ویروس های پاپیلوم انسانی (HPV) ایجاد شده و لایه های بالای پوست را تحت تاثیر خود قرار می دهد. در عمل بیش از 100 نوع مختلف از ویروس پاپیلوم انسانی وجود دارد که می تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی شود، اما فقط تعداد کمی از این ویروس ها می توانند دلیل ایجاد زگیل های تناسلی باشند. مواردی از این ویروس که باعث ایجاد زگیل ها (تبخال) تناسلی می شوند (بر خلاف انواع دیگر ویروس که دلیل ایجاد سایر زگیل ها هستند)، به شدت واگیردار می باشند و از طریق تماس جنسی به فرد مقابل منتقل می شوند. به هر حال ویروس پاپیلوم انسانی نوع 6 و نوع 11 عامل اصلی ابتلا به زگیل های تناسلی هستند.

نتایج مطالعات انجام شده در این حوزه نشان می دهد بیش از 60 درصد افرادی که دارای روابط جنسی با فرد مبتلا به زگیل تناسلی هستند، در اثر تماس جنسی به این عفونت مبتلا می شوند. معمولاً، زگیل های جنسی در حدود سه ماه پس از عفونت ایجاد می شوند. با این وجود، در بعضی موارد ممکن است این عفونت برای سال ها علائم قابل مشاهده در فرد نداشته باشد.

تشخیص

• زنان: زگیل های جنسی ممکن است در بخش خارجی آلت تناسلی (فرج)، دهانه رحم، بالای ران، اطراف مقعد، و داخل آن ایجاد شود.
  • مردان: زگیل های جنسی ممکن است روی آلت تناسلی، بیضه ها، مجرای ادرار، بالای ران، اطراف مقعد، و داخل آن ایجاد شود.

علاوه بر این سکس دهانی می تواند ریسک ایجاد زگیل تناسلی را در دهان یا گلو افزایش دهد. در این حالت لازم است وضعیت فرد توسط یک فرد متخصص مورد بررسی قرار گیرد. این فرد می تواند یک پرستار باشد که با انجام معاینه های لازم تشکیل زگیل  یا تبخال تناسلی را تشخیص می دهد. علاوه بر این، افراد می توانند به یک پزشک عمومی یا یک کلینیک تخصصی دستگاه تناسلی یا کلینیک سلامت جنسی برای تشخیص مشکل خود مراجعه کنند.

توجه داشته باشید که اگر شریک جنسی یک نفر هیچ علائمی از ابتلا به زگیل جنسی نداشته باشد، باز هم ممکن است فرد به این مشکل مبتلا شده باشد. به این ترتیب لازم است فرد در صورت مشاهده علائم زیر به پزشک مراجعه نماید:

• بیمار یا شریک جنسی وی دارای علائم زگیل جنسی باشد
  • بیمار اخیراً آمیزش جنسی حفاظت نشده با یک شریک جدید داشته باشد
  • بیمار یا شریک جنسی وی دارای رابطه جنسی حفاظت نشده با یک نفر دیگر بوده است
  • شریک بیمار به وی گفته باشد که دچار بیماری تناسلی مسری شده است
  • بیمار به بیماری تناسلی مسری مبتلا شده باشد
  • بیمار باردار باشد
  • بیمار به دنبال باردار شدن باشد.

یک متخصص معمولاً می تواند زگیل های جنسی را در صورت قابل مشاهده بودن آن تشخیص دهد. معاینات لازم در این حالت می تواند شامل بررسی داخل واژن یا مقعد باشد. در شرایط خاص می توان از زگیل ایجاد شده نمونه برداری کرده و نمونه را برای بررسی به آزمایشگاه ارسال نمود. گاهی اوقات، حتی اگر هیچ زگیل تناسلی در بدن بیمار شناسایی نشود، پزشک یا پرستار ممکن است از بیمار بخواهند مجدداً برای معاینه در یک تاریخ دیگر به مطب مراجعه نماید. همواره به خاطر داشته باشید که پس از ایجاد عفونت ممکن است ایجاد زگیل در بدن فرد قابل مشاهده نباشد.

زگیل های تناسلی چگونه هستند؟

• زگیل تناسلی به رنگ قرمز مایل به زرد یا ورم های خاکستری در نواحی تناسلی باشند.
  • اگر چند عدد از این زگیل ها به همراه یکدیگر بر روی پوست ایجاد شوند، ممکن است ظاهر آنها شبیه گل کلم باشد.
  • بعضی از انواع زگیل های تناسلی بسیار ریز هستند و به این ترتیب تشخیص آنها با استفاده از معاینات کولپوسکوپی گردن رحم و واژن یا آزمایش پاپ اسمیر امکان پذیر است.

چرا تست پاپانیکولا (پاپ اسمیر) مهم است؟

• تست پاپانیکولا آزمایشی است که به نام پاپ اسمیر نیز شناخته می شود. در این حالت بافت گردن رحم زنان در ارتباط با ایجاد سلول های سرطانی معاینه می شود. این آزمایش شامل نمونه برداری از سلول های گردن رحم است. به هر حال سرطان گردن رحم یکی از عوارض احتمالی عفونت ویروس پاپیلوم انسانی است.
  • زنان باید بطور منظم آزمایش پاپ اسمیر را بر روی گردن رحم خود انجام دهند. این روش درمانی همچنین می تواند به تشخیص تغییرات ایجاد شده در این ناحیه و نیز ناحیه واژن که می تواند با ایجاد زگیل ها تناسلی همراه باشد، کمک کند.
  • متخصصان بیان می کنند که زنان باید آزمایش پاپ اسمیر را از سن 21 سالگی یا در فواصل زمانی سه ساله پس از شروع آمیزش جنسی (هر کدام که زودتر اتفاق افتد)، انجام دهند. زنانی که قبلاً به مشکل زگیل تناسلی مبتلا شده باشند، می بایست این تست را در فواصل زمانی سه تا شش ماه یک بار انجام دهند.
  • شانس درمان خانم های  مبتلا به سرطان گردن رحم در صورت شناسایی و درمان به موقع آن بیشتر است. آزمایش پاپ اسمیر همچنین می تواند به تشخیص تغییرات ایجاد شده در سلول های گردن رحم زنان که ممکن است نشان دهنده احتمال بالاتر ابتلا به سرطان در آینده باشد، کمک موثر کند.

روش های درمان

پزشکان فقط بیمارانی را درمان می کنند که زگیل تناسلی قابل مشاهده در بدن خود داشته باشند. نوع درمان انتخاب شده در این حالت بستگی به عوامل زیر دارد:

• محل ایجاد زگیل ها
  • تعداد زگیل های ایجاد شده
  • ظاهر زگیل ها

هدف درمان در این حالت خلاص شدن از زگیل های قابل رویت و کاهش تعداد عوارض ویروسی احتمالی است. اگر بتوان مقدار ویروس ها را با کمک سیستم ایمنی بدن کاهش داد، شانس موفقیت با استفاده از روش درمانی افزایش پیدا می کند. به هر حال روش های درمانی زیر می تواند در خلاص شدن از زگیل های قابل مشاهده بر روی بدن موثر باشند:

داروهای موضعی: در این حالت از یک کرم یا محلول بطور مستقیم بر روی زگیل ها برای چند روز در هر هفته استفاده می شود. انجام این کار به صورت خانگی یا در کلینیک امکان پذیر است و نحوه انجام آن بستگی به نوع درمان دارد. این روش درمانی ممکن است برای چند هفته ادامه پیدا کند.

سرما درمانی: در این روش زگیل ها اغلب با استفاده از نیتروژن مایع منجمد می شوند. منجمد کردن زگیل باعث تشکیل تاول در اطراف آن می شود. در ادامه پوست جراحت ایجاد شده در اطراف زگیل را درمان می کند و به این ترتیب پوست جدید در محل ایجاد می شود. گاهی اوقات لازم است این روش درمانی تکرار شود.

الکتروکوتری: در این روش از جریان الکتریکی برای از بین بردن زگیل تناسلی استفاده می شود. در این زمان لازم است برای بیمار از داروی بی حسی موضعی استفاده شود.

عمل جراحی: با استفاده از عمل جراحی می توان زگیل تناسلی ایجاد شده را بریده و قطع کرد. در این حالت نیز از داروی بی حسی موضعی برای بیمار استفاده می شود.

لیزر درمانی: در این روش از پرتوی پر توان لیزر برای از بین بردن زگیل تناسلی استفاده می شود.

استفاده از چند روش درمانی بطور همزمان توسط پزشک برای درمان زگیل تناسلی مسئله ای غیر عادی محسوب می شود. این روش های درمانی معمولاً دردناک نیستند، اما ممکن است برای بیمار مقداری ناراحتی ایجاد کنند که این ناراحتی برای یک تا دو روز ادامه پیدا می کند. پس از درمان می توان از داروهای مسکن موجود در داروخانه ها برای کنترل عوارض درمان استفاده کرد. بعضی بیمارانی که احساس زخم و جراحت پس از درمان دارند، می توانند از حمام گرم برای کاهش این علائم استفاده نمایند. به هر حال پس از حمام گرفتن از خشک شدن کامل نواحی آسیب دیده مطمئن شوید. همچنین نباید در این زمان از روغن های حمام، صابون، کرم و موارد مانند آن تا تکمیل شدن دوره درمان استفاده کنید. توجه داشته باشید که داروهای موجود در داروخانه ها برای زگیل های عادی (زگیل های غیر تناسلی) مناسب هستند و امکان استفاده از آنها برای درمان زگیل های تناسلی وجود ندارد.

عامل های ریسک در ابتلا به زگیل های تناسلی چه هستند؟

• داشتن آمیزش جنسی حفاظت نشده
  • داشتن آمیزش جنسی حفاظت نشده با افراد مختلف