درمان و رفع لک های پوست صورت و علت آن

Smooth-Skin

لکه های پوستی نقاطی از پوست هستند که تیره تر از نواحی اطراف خود هستند. این لکه ها همچنین می توانند بر روی سطح تمام پوست بدن پخش شوند. به هر حال ایجاد لکه های تیره یا لکه های قهوه ای پوست نیازی به نگران شدن ندارد و شما می توانید با اندکی مراقبت از ایجاد آنها جلوگیری کنید. علاوه بر این در صورت نیاز شما می توانید با استفاده از روش های مناسب این لکه های پوستی را درمان کنید. به هر حال، لکه های پوستی صورت و مشکل تغییر رنگ پوست رایج ترین دلیل برای ملاقات با پزشکان در کلینیک سیب سرخ می باشد.

لیزر یکی از بهترین روش های رفع انواع لک صورت می باشد. کلینیک سیب سرخ از لیزر فرکشنال CO2 و نیز RF برای درمان لک استفاده می کند. پزشکانکلینیک از لایه برداری و میکرودرم هم به عنوان درمان مکمل یا درمان جدا با توجه به نوع لک و جنس پوست شما استفاده می کنند.

علت ها و دلایل

دلایل رایج و معمول ایجاد لکه های پوستی به شرح زیر هستند:

لکه های ایجاد شده به خاطر سن و بیماری کبد: با بالا رفتن سن، یک روند عمومی برای تشکیل لکه های تیره بر روی پوست در هنگام قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید ایجاد می شود. تشکیل این لکه های تیره نیازی به نگرانی ندارد، زیرا این لکه ها معمولاً بی خطر هستند.

کبودی: هر نوع کبودی باعث ایجاد لکه های قهوه ای تیره در هنگام بهبود بر روی پوست می شود. در ارتباط با این نوع لکه ها نیاز به نگرانی نیست. به هر حال در صورتی که این نواحی خاص پوست دردناک یا عفونی شد، لازم است در این رابطه با پزشک متخصص ملاقات شود.

سندرم اختلالات رنگ دانه ای پوست (Incontinentia pigmenti): این شرایط یک بیماری ارثی است که در زمان تولد ایجاد می شود و بیشتر در بین دختران مشاهده می گردد. این بیماری در ابتدا به صورت تاول در فرد مشاهده می شود، اما با بالا رفتن سن، این تاول ها تبدیل به لکه های قهوه ای پوست (تغییر رنگ دانه های پوست) می شوند. این لکه ها معمولاً با بزرگتر شدن کودک بدون نیاز به درمان خاص بر طرف می شوند. این شرایط با سایر علائم همچون ریزش مو، آهسته شدن فرآیند رشد، تشنج، و سایر علائمی عصبی مربوط به آن همراه است.

سرطان: کراتوز اکتینیک یک نوع از لکه های قرمز یا مایل به قهوه ای است که در بخش های مختلف پوست که در یک دوره زمانی طولانی در معرض نور خورشید قرار گرفته اند، مشاهده می شود. معمولاً این شرایط دردناک نیستند، اما لک صورت نباید نادیده گرفته شده و به حال خود رها شوند. در صورت درمان نشدن، این مشکل می تواند به سرطان سلول سنگ فرشی تبدیل شود.

نوروفیبروماتوز: این بیماری یک مشکل ژنتیک است که با رشد تومورها در سیستم عصبی همراه می باشد. این مشکل ژنتیک در زمان تولد کودک ایجاد می شود، اما زمانی علائم آن آشکار می شود که کودک به حدود سن ۱۰ سالگی رسیده باشد. در این بیماری لکه های قهوه ای روشن بر روی پوست ایجاد می شود. این شرایط با سایر علائم همچون ایجاد تومور در چشم، بزرگتر بودن سر نسبت به حالت عادی، و ناهنجاری در توسعه و رشد ستون فقرات همراه است.

التهاب رکودی پوست: در این بیماری خون زیر پوست بعضی از اعضای بدن مثل پاها و بطور خاص ناحیه قوزک جمع می شود. این مشکل معمولاً با مشاهده لکه های قهوه ای در این نواحی بدن همراه است. سایر علائم همراه با این بیماری عبارت از درد ناشی از گرفتگی و احساس سنگین بودن در پاها و نیز نازک شدن پوست است. علاوه بر این اگر این لکه ها دچار خراش شوند، همواره احتمال خون ریزی از آنها وجود دارد.

تجمع رنگ دانه ها در پوست: تجمع رنگ دانه ها مشکلی است که در آن پوست ملانین اضافی تولید کرده و این شرایط باعث ایجاد لکه های تیره بر روی پوست می شود. این مشکل در مجموع بی خطر است، اما ممکن است با قرار گرفتن در معرض نور خورشید تشدید شود و باعث ایجاد لکه های قهوه ای تیره بر روی پوست گردد.

دیابت: ایجاد لکه های قهوه ای تیره بر روی پوست هنگام ابتلا به بیماری دیابت موضوعی عادی و طبیعی محسوب می شود. این شرایط به خاطر ایجاد تغییرات جزئی در رگ های خونی در افراد مبتلا به دیابت مشاهده می شود. علاوه بر این، این مشکل به عنوان لکه های ساق پا نیز شناخته می شود، زیرا محل مشاهده این لکه ها در ناحیه ساق پای فرد است و در پزشکی به این مشکل در اصطلاح درموپاتی ناشی از دیابت گفته می شود. خبر خوب در ارتباط با این مشکل این است که این لکه ها نیازی به درمان ندارد و به خودی خود با گذشت زمان درمان می شود. کنترل کردن دیابت همچنین یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از ایجاد این نوع از لکه های پوستی است.

راه ها و روش های درمان

درمان های معمول برای رفع لک پوست به شرح زیر هستند:

لیزر: لیزر درمانی برای رفع لک پوست می تواند ۲۰ تا ۲۵ درصد سطح پوست را در هر بار ترمیم کند. معمولاً یک دوره درمان ۴ مرحله ای لیزر فراکشنال CO2 برای افراد بیمار با فاصله زمانی ۱۰ تا ۱۴ روز استفاده می شود. لیزر فراکشنال CO2 را می توان برای درمان پوست صورت، گردن، سینه، بازوها و دست ها مورد استفاده قرار داد.

لایه بردارهای شیمیایی: بعضی از مشکلات مربوط به رنگ دانه های پوست جدی تر است و بنابراین لازم است با استفاده از لایه بردارهای شیمیایی درمان شود. لایه برداری شیمیایی یک روش بی خطر و موثر  است که برای بسیاری از مشکلات پوستی از جمله رفع لک های پوست صورت قابل استفاده می باشد.

میکرو درم آبریژن: میکرو درم آبریژن یک روش جامع برای مراقبت از پوست است که به صورت غیر جراحی، ایمن و موثر برای  رفع لک های پوست افراد متقاضی استفاده می شود. در این روش پوست فرد با استفاده از کریستال های بسیار کوچک ساییده می شود و سپس این کریستال ها به همراه سلول های پوستی آسیب دیده، ورقه شده و تغییر رنگ میدهند. این روش درمانی می تواند نتایج رضایت بخش و موثر در ارتباط با اصلاح ظاهر پوست ایجاد نماید. ناراحتی بیمار پس از درمان با این روش حداقل است و امکان بازگشت به فعالیت های عادی بلافاصله پس از خاتمه درمان بدون نیاز به استراحت و ریکاوری وجود دارد.

پیشگیری

برای پیش گیری از ایجاد لکه های پوستی  و کک و مک می توان فعالیت های زیر را انجام داد:

• اجتناب از قرارگیری زیاد در معرض نور خورشید.
  • از لامپ های خورشیدی و سولاریوم استفاده نکنید.
  • لباس های پوشیده تر بپوشید و از کلاه و پیراهن های آستین بلند استفاده کنید.
  • در زمان هایی که نور خورشید در شدید ترین حالت خود است (یعنی بین ساعت های ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر) از خانه خارج نشوید.
  • از یک کرم ضد آفتاب با سطح SPF برابر با ۱۵ یا بیشتر در زمان خارج شده از خانه و قرار گرفتن در معرض نور خورشید استفاده کنید.